Běhej, ale poslouchej mě

perex

„No paráda, konečně mého majitele napadlo něco smysluplného… Místo válení se s brambůrkami v posteli si jdeme zaběhat!”
Fyziologické zákonnitosti z pohledu těla samotného. Na co si dát pozor?

Kredity

T: Nikola Jandová, F: Matthias Robl, Franck Oddoux

Text 1

Náš trénink vždy začíná zahřátím a protažením svalů, které budou během tréninku nejvíce makat. Rozhodně mi prospěje protažení trojhlavého svalu lýtkového, čtyřhlavého svalu stehenního, svalů zadní strany stehna, adduktorů na vnitřní straně stehna a iliopsoatu, což je ohýbač kyčle.

Páníček se začíná rozebíhat. Hned si toho všímá moje srdce. Zvyšuje se jeho srdeční frekvence a minutový výdej. Po chvíli se začne dostávat do konstantního tempa, a tak se po přibližně dvou až třech minutách ustaluje i moje srdeční frekvence. Když můj srdeční výdej (tzn. kolik přečerpá srdce krve) přesáhne 30-40 l/min, nos už mu nestačí a začne mě prodýchávat pusou.

Předěl / Citace


„Kila jdou lépe dolů, než kdyby mě vzal na půl hoďky vyšťavit do fitka.”

Text 2

Laktát za to nemůže

 

Občas se mi stává, že už při běhu mě začínají pálit svaly a jsou unavené. Řada sportovců by to hned svalila na překyselení, tedy vyplavení laktátu (kyseliny mléčné) ze svalů. Stávají se tak oběťmi omylu, protože laktát je naopak alkalogenní (zásadotvorný) a po tom, co se vyplaví z jedněch svalových vláken, putuje do těch sousedních a tam se spálí. To co nás pálí, je ve skutečnosti hlavně přebytek vodíkových protonů, vznikajících ve svalu štěpením ATP (Adenosintrifosfátu).

Kdyby se můj majitel náhodou rozhodl začít hubnout, vytrvalostní trénink je pro něj skvělá volba. V případě delšího cvičení o menší intenzitě se k hrazení energie využívají převážně tuky (zpravidla po třech hodinách vytrvalostní zátěže energii hradím pomocí tuků z 50 procent). Takže kila jdou lépe dolů, než kdyby mě vzal na půl hoďky vyšťavit do fitka. Na druhu zátěže jsou proto závislé i preference chutí. Jako vytrvalcovo tělo si více pochutnám na tučném pokrmu než na jídle plném sacharidů.

Vytrvalostním tréninkem se mi zvyšuje tzv. maximální spotřeba kyslíku (VO2max). Znamená to, že jsem při zátěži schopné využít tkáněmi větší objem kyslíku k tvorbě energie. Ovšem, kdybych já mladé tělo trénovalo silově nebo rychlostně, VO2max by se mi tím snižovalo. Záhadou dodnes trochu zůstává, že u schránek starších lidí se naopak silovým tréninkem jejich VO2max zvyšuje, čímž se zlepšuje i jejich vytrvalost. S tím souvisí i další věc – během toho, co se ze mě stává vytrvalec, mění se mi poměr tzv. bílých a červených svalových vláken ve prospěch těch červených, které zajišťují lepší prokrvení svalů. Pokud mě ovládá vytrvalostní běžec, mohu jich mít v klíčových svalech až přes 90 %.

Předěl / Citace 2


„Vazivo, které prostupuje jako hustá síť všemi mými svaly, má jakousi paměť.”

Text 3

Nezapomínej mě chladit

 

Při běhu se zvyšuje moje teplota. Kdybych běželo maraton, dosáhla by moje rektální teplota až horečnatých stavu, třeba 40° C. V případě, že před ním absolvuji řadu tréninků, zajistím si tvorbu enzymů, které jsou schopné za takové teploty během zátěže pracovat.

Páníček nesmí zapomenout na řádný pitný režim. Už jen čtyřprocentní ztráty tekutin v krevním oběhu mi omezují průtok krve kůží, snižují schopnost potit se a ochlazovat. Hrozí mi přehřátí!

Když s mým majitelem končíme běhání, je důležité, aby mě nezapomenul protáhnout stejně, jako to udělal před běháním. Vazivo, které prostupuje jako hustá síť všemi mými svaly, má jakousi paměť. A pokud by mě neprotáhl, pomalu ale jistě by se zkracovalo podle směru posledního zatížení.

Pokud si páníček usmyslel vyrazit se mnou na půlmaraton, maraton, či jinou dlouhou zátěž, tak ho prosím, ať mi dopřeje následující 3-4 dny po závodu zasloužený pokoj a regeneraci. V té době mám totiž podstatně sníženou imunitu.

A ještě něco bych ti chtělo říci na závěr. Všeho moc škodí. Když se rozhodneš obětovat celý svůj život tvrdému tréninku na dlouhé závody, začneš mi dlouhodobě a příliš intenzivně přetěžovat plíce. S určitou pravděpodobností mi tak můžeš po padesátce vytvořit chronickou obstrukční plicní nemoc – což by se nelíbilo ani tobě.

Facebook

TOC

aventuro_footer