Špičky letošního veletrhu.
Prověřeno!

perex

Inovovaný batoh Osprey Atmos 65 AG nebo nová řada nafukovacích karimatek Sea To Summit, to jsou jedny z oceněných novinek na letošní outdoorové výstavě v německém Friedrichshafenu. Vyzkoušeli jsme je pro vás!

Kredity

T: Martin Kus F: Martin Kus, Red Bull, archiv výrobců

Text 1

Spaní jako v bavlnce

Zcela nový typ nafukovacích karimatek představil po čtyřletém vývoji renomovaný americký výrobce outdoorového vybavení Sea To Summit. Cílem bylo vyrobit karimatku, která bude splňovat vysoké nároky na tepelnou izolaci, ale bude mnohem menší a lehčí, než je doposud běžné. Karimatky oceněné na letošním veletrhu cenou Industry Award 2014 budou k dostání v šesti variantách: Ultralight, Ultralight Insulated, Comfort light, Comfort light Insulated, Comfort plus a Comfort Plus Insulated. My jsme pro vás vyzkoušeli karimatku Comfort light. Jak na nás zapůsobila?

Na první pohled zaujme malý rozměr sbalené karimatky. Balíček má délku cca 18 cm a průměr cca 9cm. O to větším překvapením jsou rozměry nafouknuté karimatky, která má 184 cm na délku, 55 cm na šířku, ale hlavně 6,3 cm na výšku! Její hmotnost je přitom pouhých 460 g. 

Daň za nízkou hmotnost a malý objem zaplatí však zákazník ve formě nižší R-value (hodnota tepelného odporu). Ta je u námi testované karimatky R-value = 1, což je ve srovnání s běžnými nafukovacími karimatkami, které mají běžně okolo R-value = 3, opravdu málo. Z tepelného hlediska je tedy lepší variantou karimatka Comfort light Insulated, která váží sice o 120 g více, má však R-value = 3,5.

Unikátní konstrukce, nebývalý komfort

Tak dobrý poměr mezi hmotností a izolací se podařilo dosáhnout použitím zcela revoluční konstrukce. Karimatka se skládá z 331 na sobě nezávislých vzduchových komůrek (Air Sprung Cells), které se přizpůsobí křivkám těla, aniž by ovlivnily tvar komůrek sousedních. Umožňují tak rovnoměrné rozprostření tlaku v celé karimatce. To má za následek vynikající izolaci spojenou s dosud nebývalým komfortem při spánku. Osobně jsem na karimatce spal několik nocí a můj výsledný dojem je více než uspokojivý. V podstatě se jedná o úplně nový pocit, nic podobného jsem u běžných karimatek nezakusil. 

Nutno ještě dodat, že tvar a konstrukce jednotlivých buněk se v různých místech karimatky liší. V nohách a pod hlavou jsou použity konstrukčně jednodušší buňky využívající pevné bodové spojení vrchní a spodní vrstvy karimatky. V části pod trupem jsou konstrukčně složitější buňky spojené přes mezivrstvu, což zlepšuje tepelnou izolaci. Karimatky řady Ultralight mají pouze jednoduché buňky, karimatky Comfort plus pak pouze ty složitější. Všechny karimatky s přídomkem Insulated obsahují v buňkách navíc i izolační materiál Thermolite® a na vnitřní středovou vrstvu je nalaminován speciální materiál Exkin®Platinum, který má odrážet vydané tělesné teplo zpět k uživateli.

Předěl / Citace

Text 2

Samostatnou kapitolou je nafukování karimatky. Lze ji samozřejmě nafouknout normálně ústy, ale výrobce doporučuje použít raději speciální nafukovací pomůcky z dílny Sea To Summit. První je Jet Stream Pumpsack. Je to v podstatě tenký a lehký pevnostní vak s vnitřní pružinou a ventilem. Po napojení na ventil karimatky se pouhým stlačováním pytle karimatka nafoukne a k tomu, aby se tak stalo, je zapotřebí opravdu trochu zručnosti. 

Druhou pomůckou je Air Stream Drysack, který je větší a neobsahuje žádnou pružinu. K nafouknutí dochází opět pouhým stlačením pytle. Smyslem tohoto speciálního systému nafukování je zamezit průniku vlhkosti z lidského dechu dovnitř karimatky. Ta pak může při změnách teploty kondenzovat na stěnách a snižovat tepelný komfort. 

Kromě výše zmíněných nafukovacích vaků lze ke karimatkám dokoupit další příslušenství. Jedná se o tři typy nafukovacích polštářků lišících se tvarem a velikostí, opravnou lepící sadu Repair Kit, prostředek k pohodlnému sepnutí dvou karimatek Coupler Kit, coolmaxový povlak na karimatku vhodný do teplejších klimatických podmínek Coolmax® Fitted Sheet nebo nafukovací křesílko Air Chair.

Nová řada karimatek Sea To Summit je výjimečná zejména svou nízkou hmotností, malým objemem po sbalení a špičkovým pohodlím při spánku. Nevýhodou je její vysoká cena. 

Karimatky budou na českém trhu dostupné začátkem roku 2015. Cena námi testovaného modelu se bude pohybovat kolem 2 900 Kč.

citace

Text 3

Jako srostlý se zády

Druhou novinkou, na niž jsme si posvítili, je zásadně inovovaný model batohu Osprey Atmos 65 AG, který letos obdržel nejvyšší ocenění Gold Industry Award 2014. A co je na něm tak výjimečného?

Osprey přišel s velice netradičním postupem v konstrukci zádového systému. Bederní pás je totiž do zádového systému zcela integrován a tvoří s ramenními popruhy jeden celek, který je navíc kompletně odvětrán. Chybí jakékoliv doposud běžné pěnové polstrování a celá záda včetně beder jsou v kontaktu pouze s měkkou prodyšnou a přitom pevnou síťovinou. 

Tu pravou představu o přednostech této inovace si uživatel vytvoří v okamžiku, kdy si plně naložený batoh nasadí na záda. Hned první dojem je fantastický, jakoby byl batoh se zády srostlý. Pevně a přitom pohodlně se přizpůsobí křivkám těla, aniž by kdekoliv tlačil či svíral. 

Batoh plný vychytávek

Nový je i způsob nastavení ramenních popruhů. Segment nacházející se mezi lopatkami je možné posunout v rozpětí cca 20 cm, přičemž horní pevné konce se plynule zasunují do polstrování tak, aby byl popruh v každé poloze stejně pohodlný. Samotné ramenní popruhy jsou maximálně odvětrané. Bederní popruh si zachoval posunování polstrování tak, aby i v pase objemnější zákazníci nebyli v kontaktu s polyamidovým popruhem bez polstrování. 

I tělo batohu prošlo inovací, i když ne tak drastickou, jako je tomu u zad. Novinkou je možnost odepnutí vrchního víka, které může sloužit jako objemná ledvinka při kratších výletech. Problém, na který jsem narazil, je délka popruhů ledvinky. Jelikož nepatřím mezi rachitické outdooristy a mám v pase téměř 90 cm, ledvinku jsem stěží dopnul, a tak mi její nošení nebylo pohodlné. Mám však k dispozici vzorek batohu a je možné, že výrobce tuto chybu v běžné sériové výrobě ještě doladí. Nutno ještě dodat, že batoh je možné zavřít i po odepnutí víka, aby ho bylo možné zanechat třeba v úschovně zavazadel. 

Zbylé funkce typické pro většinu batohů Osprey zůstaly zachovány. Jde zejména o oddělenou spodní komoru na zip, clipy na teleskopické hůlky a cepíny, nepromokavý převlek umístěný v horním víku, čelní síťovou kapsu pro umístění helmy a podobně.

Už před inovací byl Osprey Atmos vynikající, nicméně s novým zádovým systémem se stal tím nejlepším, co lze v této kategorii najít na trhu. Osobně mě nejvíce zaujal poměr mezi pohodlím a váhou. U velkých batohů totiž často platí, že nízká váha je nepřímo úměrná pohodlí při nošení. U batohu Atmos 65 AG toto pravidlo však určitě neplatí.

Podle výrobce se cena batohu bude pohybovat okolo 5 500 Kč.

Title

Město Friedrichshafen ležící u břehu Bodamského jezera na jihu Německa je historicky spjato hlavně s leteckým průmyslem. Na konci devatenáctého století tu založil Ferdinand von Zeppelin závod, ze kterého vzešla první řiditelná vzducholoď na světě.

Stejně jako letecký průmysl se neodmyslitelnou součástí moderního Friedrichshafenu stala i největší evropská výstava včetně outdoorového veletrhu Outdoor Friedrichshafen. Tradičně se sem v červenci sjíždějí výrobci, obchodníci a novináři působící v outdoorovém průmyslu a odborná komise uděluje ceny nejzajímavějším novinkám na trhu.

Facebook

TOC

aventuro_footer