Připrav se a vytrvej

perex

Naše tělo je úžasnou továrnou na energii a sílu, a když své tovární dělníky dobře platíte a sem tam jim vyperete montérky, dokáže vaše “body fabrika” vytrvat i při extrémních fyzických výzvách. Jak se o své fabrikanty v podobě svalových skupin a minerálového hospodářství starat a jak se materiálově připravit na chvíle krize?

Kredity

T: Pavel Oliva a Martin Doležal (CoreFit) F: Pavel Oliva

Text 1

Málokterý sportovec je dnes zarputilým návštěvníkem posilovny typu Mírov nebo Pankrác – surové vězeňské posilování izolovaných svalových skupin je pro spousty z nás minulostí. Řada kolegů i outdooristů dnes uznává funkční trénink, který je inteligentně sestaven tak, aby vycházel z fyziologických pohybů našeho těla pod rozumnou zátěží. Chceme­‑li se bavit o vytrvalosti, nemusíme si hned představovat strasti maratonu. Představme si profesi hasiče či záchranáře. Onen kalendářní model svalovce s hadicí opravdu neodpovídá proporcím nejlepšího z jednotky. Vytrvalostní a zátěžové soutěže nevyhrávají anabolická monstra, ale chlapi, kteří umějí zacházet se svým tělem a využít ho tak, aby dokázali táhnout osmdesáti kilovou figurínu padesátimetrovou dráhou a následně plnit další úkoly, aniž by jim odpadly veškeré přívěškové orgány.

“Když u rutinních pracovních výkonů opakujete ty samé chyby, tělo si řekne jednoho dne dost.”

 

Když u rutinních pracovních výkonů opakujete ty samé chyby, tělo si řekne jednoho dne dost. A ukončen je ten rozpustilý čas mladého hasiče výhřezem obratlové ploténky, a zmražena je roztoužená duše záchranáře po prvním opichu v ortopedické ambulaci. Chyby nás naučí, ale proč dalším generacím nepomoci právě funkčním tréninkem pro zvýšení vytrvalosti a odolnosti tělesné schránky v reálných situacích?

citace


„Na rovinu – umění je vykašlat se na nutnost zvítězit nad výzvou dříve, než výzva zvítězí nad námi.”

Text 2

MÝTUS BŘIŠÁKŮ

Asi nejčastější chyba, která nás může stát bolestivé předklony, je posilování břišních svalů na úkor zad. Zaklíněná chodidla a sedlehy s medicimbalem na prsou mohou suplovat i sedm ran egyptských. Stejně tak i technika zdvihání trupu z předklonu při zátěži. Stačí si položit jednoduchou otázku – provádím vůbec někdy takový pohyb v praxi? Budu opravdu zvedat břemeno na prsou pomocí břišních a zádových svalů? Kdyby bylo možné zeptat se našich předků, jestli trpěli na bolesti zad, asi by se nám vysmáli, proč? Protože komplexní fyzická námaha přirozeným pohybem podpoří všechny svalové skupiny nárustem svalové hmoty tam, kde je potřeba. Při práci na poli člověk přece jen posílil opěrný systém lépe, než při sedavých zaměstnání moderní doby.

Dlouho jsem hledal to pravé cvičení, které lze nabídnout jak záchranářům a hasičům, tak sportovním lezcům i outdooristům. Začatek jednoho ze specializovaných kondičních a vytrvalostních cvičení byl velkým překvapením. K našemu údivu jsme se vrátili do dětských let a znovu se učili zdvihat břemeno ze země tak, jak si tělo a intuice samo žádá. Moderní doba nás vede do nepřirozeností, a naše tělo dává najevo nesouhlas bolestí a rozvíjejícím se zdravotním problémem. Jsme vyvinuti tak, abychom dokázali sedět u počítače několik hodin v kuse? I s kancelářskou židlí potaženou buvolí usní a podložkou pod myš z indického hedvábí to pořád nebude ono. A tak se vracíme do časů starých řeckých atletů a do popředí se dostává barbarský funkční trénink a kondiční cvičení pro reálné situace. Po prvních měsících cvičení CoreFit se najednou nosítka zvedají lépe, rozložení sil je snazší, střed těla stabilnější a pocit opory spolehlivější. Při odchodu z práce se neloučíme s vidinou otevřené lékovky se spásnou tabletou, protože tělo má vše, co potřebuje, a nezklame vás.

Lidská výdrž někdy nezná mezí. V situacích krize a stresu nás katecholaminy ženou kupředu i přes bolestivý deficit. Tělo prvotní svalovou bolestí hlásí zvýšení obsahu kyseliny mléčné ve svalech – pokračuji, to přeci znám, avšak neházejme do stejného pytle bolest způsobenou úrazem nebo omrzlinou či nesprávnou přípravou. Katecholaminy často bolest zastírají a jde­-li o závažný zdravotní stav, buďme jim vděční. Po čase uvědomění však úraz přichází k sobě a bolest se záhy dostaví. Samozřejmě nemluvím o zalepení bradavek na maraton, ale o docházejících silách, jejichž deficit nás může stát život.

video

Text 3

Ohrané, ale pořád pravdivé: „Cesta končí dole“

Příkladem je velmi častý syndrom vrcholu. Každý lezec či skialpinista musí znát nejen svůj limit, ale i okamžik, kdy je nutné zastavit a obrátit se k domovu. Síly stačí, proč to neriskovat? A hormony tečou, a bičují vás kupředu… Jenže síly dojdou v tu nejnevhodnější chvíli. Co potom? Správná výdrž vám v tu chvíli může pomoci zachránit život sobě nebo parťákovi. A ať už jste hasičem nebo lezcem, krizová připravenost vaší tělesné schránky je úžasnou rezervou, která dokáže nevídané. Ale na rovinu – umění je vykašlat se na nutnost zvítězit nad výzvou dříve, než výzva zvítězí nad námi.

Další chybou, většinou u začínajících lezců, je maximální zatížení paží při jakémkoliv druhu výstupu. Největší podíl při stoupání mají přece nohy, tak proč je nezkoordinovat s trupem tak, aby bylo výsledné stoupání spíš balet, než polka s myslivcem?

Příprava a plánování mají, alespoň v mojí záchranářské profesi, klíčový charakter a stejně jako nepodceníme páteční noční po výplatě, doporučím i vám nepodcenit přípravu na ferraty, skialp, survival závod či big wall lezení. Vtip je v tom předvídat a připravit se i na variantu krize. Když pomineme připravenost v podobě opimálního záložního vybavení a lékárny, musíme myslet i na dobíjení energie. Odpočinek není hanbou a správné rozložení sil je základ kvalitního výkonu. Naopak chcete­ li vykládat, jak jste dostali manželku vysílením na kolena, nedodávejte, že k tomu došlo, když si klekla, aby vás vyšťourala smetákem z pod gauče.

Jestli má mít získávání vytrvalosti smysl, tak pouze funkčním tréninkem. Máte­ li v ruce činku míhající se k zemi a zpět, je prima když víte, jaké má vaše snažení cíl – dobře vypadat, nebo zvýšit svou efektivitu v daném sportu či zaměstnání? Bez vidiny cíle a pocitu výsledků je nadšení pryč a člověk ztrácí chuť do dalšího snažení. Je dobré zjistit si o daném cvičebním programu maximum informací, zejména s ohledem na jeho kvalitu a prověřené výsledky. Pokrok v podobě svalového nárůstu se dostaví téměř u každého silového cvičení, ale jakou daň za to zaplatíte?

Facebook

TOC

aventuro_footer